Meer werken voor minder geld? Neen, bedankt!

Dat is nochtans wat formateur Bart De Wever voorstelde in zijn ‘supernota’. Die moest de onderhandelingsbasis vormen voor een nieuw regeerakkoord. Een aantal van zijn voorstellen zijn ronduit hallucinant! Gelukkig werden deze door andere partijen, waaronder Vooruit, van de tafel geveegd.

 

Momenteel is het niet duidelijk of deze nota al dan niet van de baan is en of de regeringsonderhandelingen van een wit blad opnieuw zullen starten. Of zal men verder borduren op de nota De Wever? Dat voorspelt dan weinig goeds!


Meer flexibiliteit


De Wever stelde voor dat weekend- en nachtwerk niet langer per collectieve arbeidsovereenkomst (cao) moeten worden geregeld. Dat betekent dat jouw vakbond en jouw werkgever in de toekomst niet langer onderhandelen over hoe die nacht- en weekendploegen werken en hoeveel ze betaald worden. 

 

In de transport- en logistieke sector wordt dit soort werk geregeld door een sectorale cao. Wat betekent dat er een minimumloon is voor alle bedrijven waar weekend- of nachtwerk plaatsvindt. Groot of klein, met of zonder vakbondsvertegenwoordiging, … Iedereen weet wat er zal gebeuren als dit wettelijk wordt vastgelegd:  méér weekend- en nachtwerk in méér ondernemingen, tegen lagere loon- en arbeidsvoorwaarden!

 

De Wever wil flexi-jobs uitbreiden naar alle sectoren. Hierdoor worden ‘echte jobs’ weggeduwd, zoals we momenteel zien in de bussector en in de horeca.

 

Sociaal overleg wordt afgebouwd

Ons Belgisch model is gebaseerd op sociaal overleg, waarbij werkgevers en vakbonden afspraken maken. De Wever wil dit afbouwen en werkgevers hun zin laten doen, zonder veel vakbondsinspraak. Hij stelt voor om bedrijven de mogelijkheid te bieden om sectorcao’s niet te respecteren, een principe dat ‘opting out’ heet. Dit zou rampzalige gevolgen hebben, vooral in de transportsectoren! 

 

Veel ondernemingen zullen die ‘opting out’ gebruiken om zich niet langer aan de minimumspelregels te houden. Zeker in kleinere bedrijven, zonder vakbondsvertegenwoordiging, zal dit de loon- en arbeidsvoorwaarden onderuit halen. Maar ook in grotere bedrijven zal dit aanleiding geven tot meer spanning en sociale onrust.


De vakbonden moeten kapot

Zo wil De Wever vakbonden rechtspersoonlijkheid geven, wat in de praktijk betekent dat BTB en ABVV minder mogelijkheden zullen hebben om actie te voeren. Dit zou leiden tot een stortvloed aan klachten en juridische procedures tegen vakbonden en hun militanten, waardoor de rechterzijde actievoeren onmogelijk maakt.

 

Daarnaast wil De Wever de rol van de vakbond als uitbetalingsinstelling voor werklozen afschaffen. Terwijl de vakbonden die werkloosheidskassen zelf opgericht hebben en dagelijks bewijzen dat ze sneller en efficiënter werken dan de overheid. Als De Wever zijn zin krijgt, zullen (tijdelijk) werklozen langer op hun uitkering moeten wachten.

 

Rechts is zot van glorie

De rechtse partijen aan de onderhandelingstafel gedragen zich superarrogant, vooral Georges-Louis Bouchez, die zich zoals gewoonlijk zeer agressief opstelt! Een meerwaardebelasting wordt zonder pardon van tafel geveegd. Deze zou aandeelhouders die winsten maken, verplichten een minimale belasting te betalen op wat die aandelen opbrengen.

Werkende mensen betalen genoeg belastingen, maar wie met aandelen poen schept hoeft dat niet?

Iedereen herinnert zich toch nog hoe Marc Coucke zijn bedrijf verkocht en amper belast werd op de winst. Is het dan niet hoog tijd dat ook zulke supertransacties bijdragen aan het begrotingsevenwicht?


De supernota van Bart De Wever bevatte bovendien een beperking van de werkloosheid in de tijd, besparingen op subsidies voor NMBS en bpost, een btw-verhoging (die wij allemaal zullen betalen!) en een pensioenhervorming die zeker niet in het voordeel van de werkende mens zal zijn.Zo wordt het brugpensioen (SWT) afgeschaft en worden de landingsbanen afgebouwd.


Van deze boer geen eieren!

Vooruit, de enige progressieve partij aan de onderhandelingstafel, stelde terecht dat de nota te veel rechtse voorstellen bevatte, terwijl progressieve ideeën niet eens overwogen werden. 

Hun deelname zal ervoor zorgen dat ergere maatregelen vermeden worden en dat een aantal nefaste voorstellen van De Wever en Bouchez geschrapt worden. Maar dat is niet genoeg!

We roepen hen op om méér te doen dan alleen de meubels te redden. Als Vooruit in de regering stapt, mogen ze niet meewerken aan de afbouw van wat we als socialisten hebben opgebouwd: onze sociale zekerheid, ons arbeidsrecht en onze sociale bescherming.


Frank Moreels
Voorzitter BTB-ABVV

FOCUS: VERKIEZINGEN 2024

Waarom je op 13 oktober moet gaan stemmen?

Op 13 oktober zijn de gemeenteraadsverkiezingen in heel België. Voor de meeste Belgen geldt een opkomstplicht, maar in Vlaanderen is dat niet langer het geval voor de gemeenteraads- en provincieverkiezingen. Daar heb je enkel een stemrecht.

Juist daarom is het belangrijk om te benadrukken hoe waardevol jouw stem kan zijn.

Gemeentepolitiek heeft directe invloed op het dagelijks leven: van mobiliteit en kinderopvang tot onderwijs, van sociale voorzieningen tot klimaatbeleid. Jouw stem bepaalt mede welke richting jouw gemeente uitgaat.

Na de ruk naar rechts bij de verkiezingen van juni 2024, is het cruciaal om te laten zien dat het progressieve blok nog steeds sterk staat. Stemmen betekent bijdragen aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving, zowel lokaal als daarbuiten.

Laat jouw stem niet verloren gaan!
Ga stemmen op 13 oktober.
Stem slim, stem sterk.

Help! Ik moet werken op de dag van de verkiezingen…


Er zijn twee mogelijke situaties: je moet zetelen in het stembureau of je wilt zelf gaan stemmen.
Als bijzitter heb je recht op klein verlet en behoud je je loon. Als voorzitter heb je ook recht op afwezigheid, maar zonder loonbehoud.

Moet je werken en wil je zelf stemmen? Je hebt het recht om je burgerplichten uit te voeren. Maak afspraken met je werkgever of stem bij volmacht. Een volmachtformulier kun je gratis verkrijgen bij je gemeente of online downloaden.

FOCUS: VERKIEZINGEN 2024

Onze BTB-collega's: kandidaten voor een betere toekomst

Bij BTB geloven we sterk in een samenleving waarin iedereen vooruit kan, zonder dat iemand wordt achtergelaten. Onze collega's zijn niet alleen elke dag hard aan het werk om de rechten van onze transportwerknemers te verdedigen, maar zetten zich nu ook in voor de komende verkiezingen. Ze willen hun steentje bijdragen aan een betere maatschappij, waar solidariteit en vooruitgang centraal staan.

Naast hun werk voor de vakbond, stoppen ze dus ontzettend veel positieve energie in deze belangrijke deelname aan onze democratie. Samen staan we sterker, en met hun kandidatuur willen ze dit nogmaals benadrukken.

Hieronder stellen we met trots onze BTB-kandidaten aan jullie voor:

Provincie Antwerpen

Provincie Limburg

Provincie Oost-Vlaanderen

Provincie West-Vlaanderen

Meer vrouwen in de transportsector:
een dringende noodzaak

De transportsector wordt nog steeds gedomineerd door mannen, maar verhalen zoals dat van Paola Tapia, de eerste vrouwelijke minister van Transport in Chili, laten zien hoe belangrijk het is om die machomuur te slopen. Tapia voerde succesvolle hervormingen door, waardoor het aantal vrouwelijke chauffeurs in het openbaar vervoer steeg en voordelen als veiliger rijden en een betere werksfeer zichtbaar werden.

Toch blijven vrouwen wereldwijd geconfronteerd met intimidatie, geweld en het gebrek aan basisvoorzieningen, zoals toiletten. In Europa is slechts 22 % van de transportwerknemers vrouw, en 63 % van hen heeft te maken gehad met geweld op het werk. Dit probleem vraagt om dringende actie.

De ETF-campagne ‘Bring me home safely’ en de strijd voor fatsoenlijke sanitaire voorzieningen zijn belangrijke stappen naar een vrouwvriendelijker transportsector.

Wil je meer lezen over hoe we de transportindustrie inclusiever kunnen maken? Lees het volledige hoofdstuk gratis in Frank Moreels’ boek De Wereld is van ons.

Safe Rates:
de sleutel tot eerlijke lonen en veilig wegvervoer

Tijdens de ITF Safe Rates Action Week (laatste week augustus) organiseerde BTB een vorming voor militanten van de vakgroep wegvervoer en logistiek in België. Meer dan 60 BTB-militanten en medewerkers volgden een training van ITF-specialisten over het Safe Rates-principe.

#saferatessafelives

De deelnemers leerden niet alleen wat Safe Rates-wetgeving inhoudt, maar ook hoe dit een meerwaarde kan zijn voor zowel Belgische en Europese chauffeurs als werkgevers. Met de ITF-toolbox gingen ze aan de slag om de eerste stappen richting Safe Rates te zetten: Hoe identificeer je alle spelers in de toeleveringsketen? Wie heeft welke macht? Waar worden beslissingen genomen?

Deze dag was een eerste kennismaking voor een groep militanten, die nu klaargestoomd zijn om Safe Rates verder in hun bedrijven te implementeren. Wordt vervolgd…


Volledige steun van BTB voor de 'Safe Rates' ITF - International Transport Workers' Federation Global Action Week! Van België tot Australië, de strijd voor SafeRates is wereldwijd!

"Ik ben hier om de lancering van het nieuwe systeem van veilige tarieven in Australië te steunen - een overwinning voor alle werknemers in het wegtransport. Deze wet stelt de norm voor eerlijk loon en veilige werkomstandigheden en bewijst dat als we samen staan, we winnen. Samen maken we de weg vrij voor een veiligere, eerlijkere toekomst!

Frank Moreels, voorzitter BTB


Meer transparantie voor Uber-chauffeurs met Trip Radar

Sommige Uber-chauffeurs in Brussel gingen over tot protest en boycot van de Uber-app om te protesteren tegen het ‘Trip Radar-systeem’ terwijl de werkelijke reden van hun acties het dynamisch commissiesysteem is dat Uber onlangs invoerde.

Invoering Trip Radar

De recente invoering van het Trip Radar-systeem is volgens sommige chauffeurs opnieuw een stap achteruit in de arbeidsvoorwaarden en zou leiden tot inkomensverlies. Trip Radar is door Uber in België gelanceerd als reactie op de aanhoudende vraag van de chauffeurs voor meer transparantie, inzicht en ritkeuze. Het is een soort digitaal prikbord enkel zichtbaar wanneer de chauffeur online is en geen rit uitvoert. Met Trip Radar zijn meerdere ritten te zien die passagiers bij de chauffeur in de buurt op dat moment hebben aangevraagd. Voorheen hadden de chauffeurs geen zicht op de netto-inkomsten van een rit die werd aangeboden. Met het Trip Radar-systeem is die transparantie er nu wel. De chauffeur weet nu voor het aanvaarden van de rit waar die naartoe gaat en wat de netto-inkomsten ervan zijn. Dit geeft de mogelijkheid aan de chauffeurs in alle vrijheid te kiezen om de rit al dan niet te aanvaarden.

Dynamische tarieven

De echte reden van het protest is het feit dat Uber, samen met Trip Radar, in opvolging van een dynamisch tarievensysteem voor de klanten nu ook voor de chauffeurs een dynamisch commissiesysteem invoerde. Hierbij werd vaste commissie van 25 % losgelaten en kan deze nu worden aangepast. Vele chauffeurs ervaren dit als een commissieverhoging terwijl de realiteit veel genuanceerder is. Voor de financieel interessante ritten betekent dit inderdaad vaak een verhoging, voor de minder interessante ritten wordt de commissie verlaagd. Net zoals voor de klanten bij grote vraag of een tekort aan beschikbare chauffeurs de ritten duurder worden. Met dit systeem wil Uber ervoor zorgen dat iedere chauffeur een mix van aantrekkelijke en minder aantrekkelijke ritten uitvoert zonder hierdoor inkomensverlies te lijden of een procentueel hogere commissie af te dragen. Chauffeurs die kiezen voor de minder aantrekkelijke ritten zullen dan ook minder commissie betalen.

BTB zal het nieuwe systeem verder opvolgen en monitoren. Indien de chauffeurs inkomensverlies zouden hebben zullen we niet nalaten Uber daarover te interpelleren!

De Warmste Truckrun in Hasselt

Op 7 en 8 september vond de Warmste Truckrun plaats in de Trixxo Arena te Hasselt, waar honderden blinkende trucks uit binnen- en buitenland samenkwamen. Tijdens de truckrun gaven Limburgse transportbedrijven en hun chauffeurs, waaronder veel BTB-militanten, andersvaliden de rit van hun leven.

Het evenement, georganiseerd door VZW Gouden Truckers, bood naast indrukwekkende vrachtwagens ook stands van belangrijke sectororganisaties zoals BTB, SFTL, ESPORG, en ORDITOOL.

BTB Wegvervoer en Logistiek informeerde bezoekers over hun werk met een digitaal infoscherm, brochures en een klassieke arcadegame. De prachtig verlichte vrachtwagens bij zonsondergang waren een hoogtepunt, net als de VDAB-simulator waar bezoekers konden ervaren hoe het is om een vrachtwagen van 40 ton te besturen.

De mooiste trucks vielen in de prijzen en het evenement leverde opnieuw een mooi bedrag op voor goede doelen. Dank aan alle leden en militanten die de BTB-stand bezochten! #WeAreBTB

Solidariteit tussen havenarbeiders: BTB Haven Antwerpen steunt staking in Rotterdam

Op 7 september 2024 kwam de haven van Rotterdam stil te liggen door een grote actie van FNV Havens. Een delegatie van BTB Vakgroep Haven uit Antwerpen reisde naar Rotterdam om hun Nederlandse collega's te ondersteunen. Onder leiding van Marc Loridan, Federaal Secretaris van de Belgische Zeehavens en voorzitter van ETF Dockers Section, werd het belang van gezamenlijke actie en solidariteit benadrukt in de strijd voor betere arbeidsomstandigheden en pensioenregelingen.

Hoewel België en Nederland verschillende arbeidssystemen hebben, staan havenarbeiders wereldwijd voor dezelfde uitdagingen: zware, risicovolle arbeid, dag en nacht, het hele jaar door. Het verhogen van de pensioenleeftijd naar 66 of 67 jaar is voor veel havenarbeiders onrealistisch gezien de fysieke belasting van het werk.

In België zijn er afspraken die havenarbeiders in staat stellen om na een bepaald aantal jaren vrijwillig te stoppen met werken, maar deze moeten regelmatig worden heronderhandeld. Structurele oplossingen zijn nodig, zowel in België als in Nederland.

De Antwerpse delegatie benadrukte dat de staking in Rotterdam een krachtig signaal is. Ze spraken hun hoop uit op succesvolle onderhandelingen voor de Nederlandse havenarbeiders en onderstreepten het belang van solidariteit in de sector.

Geslaagde studiedag seniorenwerkingen BTB Haven en ABVV-Metaal

Op 17 september organiseerden de senioren van BTB Haven en ABVV-Metaal een gezamenlijke studiedag in het Vormingscentrum Schipperswelzijn, met de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 als centraal thema. Na de openingswoorden van de voorzitters van beide seniorenwerkingen, gaf Luc Peiren, doctor in de geschiedenis en projectmedewerker bij het AMSAB-Instituut voor Sociale Geschiedenis, een boeiende lezing over de historische evolutie van het gemeentelijk stemrecht en de invloed van sociale bewegingen op de lokale democratie.

Vervolgens kregen de aanwezigen een videoboodschap te zien van Kathleen Van Brempt, Europarlementslid en lijsttrekker voor Vooruit in Antwerpen. Ze riep de militanten op om hun stem te laten horen en te blijven vechten voor sociale verworvenheden. Tatjana Schek, Antwerpse schepen en vertegenwoordiger van Vooruit, vervolgde met een toespraak over de sociale prioriteiten van haar partij in het licht van de verkiezingen. Tijdens een daaropvolgende vragenronde konden deelnemers hun zorgen en vragen delen.


BTB blijft zich inzetten om haar achterban te informeren en te mobiliseren, met als doel de stem van de werkende klasse te versterken en hun belangen op elk beleidsniveau te waarborgen.

Samen sterk naar de Gemeenteraadsverkiezingen 2024

🎧 The People's Pod

Het Cordon Sanitaire:
De impact van een politiek principe

Nieuwe afleveringen van The People's Pod, de podcast van Stephanie Vanden Eede, Nick Loridan en Glenn Mannien, staan nu online. In deze serie nodigen ze invloedrijke gasten uit voor openhartige gesprekken over sociale en maatschappelijke thema’s, waarbij geen onderwerp taboe is.


In de nieuwste aflevering spreken ze met Jos Geysels, de grondlegger van het 'Cordon Sanitaire'. Ontdek waarom dit politieke principe werd ingevoerd en welke invloed het toen had op de politiek.

Zeker de moeite waard om te beluisteren!

Herdenking van de Belgische zeevarenden tijdens de wereldoorlogen


Op 14 september bracht onze Vakgroep Koopvaardij een bloemenhulde aan het monument van de gevallen zeeman in Antwerpen, namens de werknemersorganisaties. De plechtigheid werd bijgewoond door een vertegenwoordiger van de Koning en prominenten uit de koopvaardijsector.

Belgische zeevarenden speelden een cruciale, maar vaak vergeten rol tijdens beide Wereldoorlogen. Ze riskeerden dagelijks hun leven op vissers-, handels- en marineschepen, waarbij velen het ultieme offer brachten.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog hielpen Belgische zeevarenden, ondanks de kleine vloot, met het bevoorraden van de geallieerden en het beschermen van handelsroutes, ondanks de dreiging van Duitse U-boten en mijnenvelden. In de Tweede Wereldoorlog werkten ze opnieuw mee aan belangrijke konvooien, met grote gevaren in de Atlantische Oceaan en de Noordzee.

In totaal verloren 855 Belgische zeevarenden hun leven. Hun moedige inzet blijft een stille, maar onmisbare bijdrage aan het Belgische oorlogsverhaal.

BTB in actie ...