De tandem De Wever - Bouchez misbruikt de nood aan een nieuwe regering om de rekening aan de werkende Belg te bezorgen, aan ons dus! De winnaars van de plannen De Wever - Bouchez zijn de allerrijksten die helemaal niet de zwaarste lasten dragen, wel integendeel.
De nood aan een rechtvaardige hervorming die de belastingdruk herverdeelt is er. Eén die alle inkomsten gelijk belast en ervoor zorgt dat elke Belg kan leven en niet enkel overleven.
De progressieve krachten aan de « Arizona »-onderhandelingstafel hebben onze steun nodig. De Wever & Bouchez moeten weten: NIET MET ONS!
13 februari gaan we voor een niet te negeren signaal. Kom massaal; militanten, leden, collega’s, vrienden en familie naar Brussel voor een klaar en duidelijke statement:
Er is maar 1 optie voor een rechtvaardige toekomst: een krachtig en duidelijk signaal op 13 februari!
13 FEBRUARI: JOUW STEM TELT!
Steun de progressieve krachten aan de onderhandelingstafel en laat Brussel horen: “Niet met ons!”
Frank Moreels
Voorzitter BTB-ABVV
Na tien jaar proefprojecten heeft Vlaanderen de langere en zwaardere voertuigen (LZV’s) definitief toegelaten. Deze ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton vereisen echter meer dan enkel technische vaardigheid. BTB-ABVV benadrukt dat extra verantwoordelijkheid en complexiteit vragen om verplichte opleidingen binnen de Code 95 én een bijkomende sectorale vergoeding voor chauffeurs die deze voertuigen besturen.
De Vlaamse beslissing maakt opnieuw duidelijk hoe versnipperd de mobiliteitsaanpak in België is. Waar Vlaanderen een definitief kader heeft, blijft Wallonië bij proefprojecten en heeft Brussel nog niets geregeld. BTB-ABVV roept op tot uniforme regels in heel België. Alleen dan kan de sector op grotere schaal met LZV’s aan de slag, zoals in Nederland en Duitsland, waar grensoverschrijdend gebruik al mogelijk is.
Daarnaast wijst BTB-ABVV op de impact van LZV’s op het wegennet. De kosten voor slijtage moeten gecompenseerd worden door een eerlijke herverdeling van de opbrengsten uit de kilometerheffing, die vorig jaar meer dan een miljard euro opbracht. Die middelen moeten terugvloeien naar de sector voor wegenonderhoud, opleidingen, en betere parkeerplaatsen.
Met structurele maatregelen en een gelijk speelveld kan de invoering van LZV’s bijdragen aan een efficiëntere en veiligere transportsector.
Tijdens inspecties in de kerstvakantie legde BTB-ABVV opnieuw misstanden bloot: buitenlandse chauffeurs verlaten massaal hun vrachtwagens op Belgische parkings tijdens de feestdagen. Deze ‘kerstparkings’ zijn een teken van structurele sociale dumping.
Dankzij gerichte acties wordt steeds meer bewijs verzameld, maar het naleven van Europese regels blijft een probleem. Chauffeurs registreren hun reistijd vaak niet, onder druk van malafide werkgevers. BTB-ABVV laakt de houding van de inspectiediensten en eist dat er controles worden georganiseerd. Het is onaanvaardbaar dat ‘te weinig beschikbare inspecteurs tijdens de kerstperiode’ als excuus wordt gebruikt. Alleen door streng op te treden kan uitbuiting worden aangepakt en de sector eerlijker worden.
Reguliere tewerkstelling (-25%) en de sociale zekerheid (-10%), dat zijn de 2 grote verliezers na 1 jaarflexi-jobs in de bus- en carsector.
In de bus- en carsector wordt maar liefst 1 op de 4 uren gepresteerd door flexi-jobbers, vaak gepensioneerde chauffeurs of werknemers uit andere sectoren. Dit heeft een forse impact: het aantal vaste chauffeurs daalt, terwijl de sociale zekerheid jaarlijks inkomsten misloopt door de lage bijdragen van flexi-jobs.
Tom Peeters (BTB-ABVV): “De snelle opmars van flexi-jobs creëert een schijn van extra tewerkstelling, maar zorgt in realiteit voor minder instroom van nieuwe chauffeurs.”
De sociale zekerheid, die al onder druk staat door besparingen, dreigt hierdoor verder te verzwakken. BTB-ABVV pleit daarom voor versterking van reguliere banen en niet voor flexi-werk.
Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “In de huidige budgettaire crisis waarin ons land zich bevindt is het onverantwoord om flexi-jobs in alle sectoren in te voeren. Sterker nog, het omgekeerde dient te gebeuren. Inzetten op reguliere tewerkstelling, want dat zorgt wél voor extra inkomsten en tewerkstelling.”
Midden januari bracht BTB goed nieuws aan de Roemeense vakbond SLT: dankzij onze inspanningen werd 4700 euro achterstallig loon gerecupereerd voor een van hun leden.
Via de European Transportworkers’ Federation (ETF) ontving BTB in 2023 een verzoek van SLT om een Roemeense chauffeur te helpen. De man had in België gewerkt voor een inmiddels failliete firma en wachtte nog op zijn loon. Hoewel hij ondertussen in Italië werkte, slaagde BTB erin om de nodige documenten voor het Fonds Sluiting Ondernemingen te verzamelen en in orde te brengen – ondanks de afstand en taalbarrières.
Dit dossier toont hoe cruciaal samenwerking tussen Europese vakbonden is. Arbeidsmobiliteit binnen de EU, zeker onder vrachtwagenchauffeurs, brengt uitdagingen met zich mee. Door grensoverschrijdend samen te werken, kunnen vakbonden ervoor zorgen dat de rechten van werknemers overal worden beschermd. Het succes in dit dossier bewijst dat BTB zich niet alleen inzet op papier, maar ook resultaten boekt in de praktijk.
Europese solidariteit werkt – en daar plukken onze leden de vruchten van.
Goed nieuws voor werknemers uit de sectoren verhuis, goederenvervoer & logistiek en grondafhandeling luchthavens.
Vanaf 1 januari 2025 stijgt jouw loon dankzij de automatische indexering! Dankzij dit systeem worden de lonen in ons land automatisch aangepast aan de inflatie.
WAAR EN WANNEER?
📍 Tankstation Restaurant De Club, Kaai 1227
⏰ Iedere 1e en 3e maandag v/d maand, van 10.00 u tot 14.30 u.
Kom gerust langs op een van deze data:
3 & 17 februari / 3 & 17 maart / 7 & 28 april / 5 & 19 mei / 2 & 16 juni
Vanaf januari 2025 maakt BTB-Haven het makkelijker om ondersteuning te krijgen dankzij een nieuwe mobiele dienstverlening. Het kantoor aan de Paardenmarkt in Antwerpen blijft open, maar tijdens een proefperiode van zes maanden kun je ook terecht bij onze rode BTB-mobilhome.
Waarom deze uitbreiding?
We willen de drempel verlagen en onze leden beter van dienst zijn, ook op alternatieve locaties. Door mobiel te gaan, brengen we onze ondersteuning dichter bij jou, zodat je sneller en makkelijker advies of administratieve hulp kunt krijgen.
Wat kun je verwachten?
Bestendige afgevaardigden en medewerkers van het secretariaat of de Dienst Bestaanszekerheid (werkloosheid) staan klaar om je vragen te beantwoorden en je administratief te ondersteunen. Met deze mobiele dienstverlening verlaagt BTB-Haven de drempel voor hulp en advies.
Met een gezamenlijke inspanning werd er dit jaar €20.292 ingezameld als bijdrage aan De Warmste Week. Onder het thema ‘Samen vlammen tegen eenzaamheid’ zette de jongerenwerking van BTB Haven twee bijzondere initiatieven op die niet alleen financiële middelen opleverden, maar ook mensen samenbrachten in een warme en solidaire sfeer.
In Antwerpen organiseerden de jongeren een sfeervolle kerstmarkt. Overdag kwamen collega’s, vrienden en familie samen om te genieten van kraampjes met lekkernijen. Het evenement was een plek waar ontmoeting en verbondenheid centraal stonden. In Zeebrugge bundelden de jongeren hun krachten voor een uitdagende wandeltocht van meer dan 80 kilometer langs de kuststreek. Het initiatief bracht wandelaars, supporters en sponsoren samen in een gedeeld gevoel van betrokkenheid.
Beide acties benadrukken hoe de jongerenwerking van BTB Haven met creativiteit en inzet bijdraagt aan meer dan alleen werkgerelateerde doelen. De initiatieven brachten niet alleen geld op voor De Warmste Week, maar vormden ook een krachtig statement tegen eenzaamheid.
De gezamenlijke inspanningen van alle betrokkenen – van vrijwilligers en deelnemers tot sponsoren en bezoekers – maakten dit mogelijk. Het eindresultaat gaat verder dan het ingezamelde bedrag: het toont hoe een gemeenschap als die in de haven niet alleen hard werkt, maar ook voor elkaar klaarstaat wanneer dat nodig is.
Dankzij de acties van BTB Haven werd eenzaamheid een stukje verder op afstand gezet, precies wat De Warmste Week wil bereiken. Want zoals dit jaarlijkse solidariteitsevenement ons herinnert: samen kunnen we écht een verschil maken.
BTB Maritieme Sectoren nodigt je van harte uit voor een sfeervolle avond vol muziek, gezelligheid en solidariteit in de feestzaal van de BTB-ABVV aan de Paardenmarkt 66 in Antwerpen.
Voor slechts €23 beleef je een onvergetelijke avond én steun je een goed doel!
Wat mag je verwachten?
En dat is niet alles! Er wordt gezorgd voor heerlijke hapjes en drankjes aan zeer democratische prijzen, een grote tombola met prachtige prijzen, én bovenal een avond vol sfeer en gezelligheid.
De volledige opbrengst van deze avond gaat naar het rust- en verzorgingscentrum De Mick, een organisatie die zich inzet voor mensen met een beperking. Samen maken we het verschil en zorgen we voor een avond vol plezier en solidariteit!
Kom mee genieten van deze feestelijke avond, steun een goed doel, en maak kans op fantastische prijzen. Jij komt toch ook?
HOE TICKETS BESTELLEN?
Bel ons op 03 217 10 00 (werkdagen tussen 8.30 en 16.30),
stuur een e-mail naar vriendenkring@demick.be, of schrijf € 23 per ticket over naar BE78220040842086 met vermelding van Schippersbal 2025 + jouw naam.
Tijd voor nieuwe spelregels tegen sociale afbraak
In het edito van Frank Moreels wordt de graaidag van 8 januari aangeklaagd: op die dag hebben ceo’s al evenveel verdiend als een gewone werknemer in een heel jaar. Deze extreme ongelijkheid holt niet alleen de koopkracht van werkenden uit, maar ook kleine ondernemers worden steeds verder onder druk zet. De race to the bottom treft immers niet alleen werknemers, maar vernietigt ook het speelveld voor eerlijke concurrentie.
Dit sluit aan bij het pleidooi van John Crombez, Vooruit-politicus, die waarschuwt voor de gevolgen van een doorgeschoten vrijemarktsysteem: "De kleine ondernemers worden weggeconcurreerd, tot elke maatschappelijke binding weg is en enkel nog kan gesproken worden met de dure advocatenkantoren van de giganten die overblijven."
Crombez schetst in het boek ‘De wereld is van ons’ hoe ongelijkheid en sociale afbraak al eerder tot diepe maatschappelijke crises hebben geleid, zoals in de jaren 30. De lessen van toen blijven volgens hem relevant: een sterke sociale zekerheid, eerlijke loonkosten en regels die zowel werkenden als ondernemers beschermen, zijn essentieel voor een stabiele economie.
De vraag die Crombez stelt, is duidelijk: wanneer trekken we een streep onder het vrijspel van aandeelhouders en herontdekken we het belang van herverdeling en samenwerking? Het huidige systeem lijkt immers steeds verder te ontsporen.