Let's team up for fair transport !
Dat is de slogan voor het BTB-congres van 3 oktober 2023. Op dat congres zullen we de balans opmaken van onze werking van de voorbije vier jaar en gaan we vooral plannen smeden. We zullen samen met onze militanten de krachtlijnen vastleggen voor de toekomst van onze centrale en van de transportarbeiders.
Covid 19 kreeg ons niet klein.
Eerlijk gezegd ben ik fier op hoe we als BTB de voorbije vier jaar stand hebben gehouden. Tijdens de coronacrisis hebben we als BTB onze leden met succes blijven verdedigen. De wereld ging door die vieze vuile ziekte een aantal keer in lockdown. Niets was nog mogelijk, mensen mochten hun kot niet uit.
Maar de meeste transportarbeiders, die moesten wel hun kot uit. De havens bleven draaien, de truckers bleven de supermarkten bevoorraden, de koeriers bleven de apotheken voorzien van medicijnen. Onze transportindustrie, die viel niet stil. De transportarbeiders moesten blijven werken. En mag het gezegd worden dat de BTB moest zorgen voor de veiligheid van de transport-werknemers?
Wij waren het die veel werkgevers moesten dwingen om individuele beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen of om preventieplannen op te stellen. En onze kantoren sloten niet! We bleven ook diensten verlenen via Facebook, whatsapp en alle andere sociale media.
Maar we kregen ook harde klappen in onze sector. Onze autocarchauffeurs zaten thuis, want geen dagreizen en schoolreizen meer. Op de luchthaven ging Swissport gewoon over kop en verloren 1.469 transportarbeiders hun werk.
Onderhandelen als het kon … actie voeren als het moest!
We weten allemaal dat we de voorbije jaren regelmatig in verzet gingen tegen de regering. Vivaldi nam maatregelen die we niet graag wilden. Dat ze de wet van ‘96 niet herzagen om ons opnieuw meer onderhandelingsruimte te geven, dat is echt niet oké. En zo kunnen we nog wel wat zaken opnoemen die deze regering niet goed deed. Maar dank zij de socialisten van de PS en Vooruit in de regering, hebben we ook positieve zaken kunnen verwezenlijken. De verhoging van de minimumpensioenen bijvoorbeeld of van het minimumloon!
En wat te denken van de index! De rechtse partijen in de regering wilden die afschaffen of toch minstens afzwakken. De socialisten blokkeerden dat. België was het enige land in Europa waar de koopkracht van de mensen beter op peil bleef dan in de andere lidstaten! En dat is dankzij ons, dankzij de vakbondsacties!
En laat ons vooral niet vergeten dat we in de voorbije congresperiode ook een rechtse regering hadden, vóór de huidige Vivaldi-ploeg: de regering Michel-De Wever. Dat was een regering van leugenaars. Vóór ze verkozen werden, zegden ze niets over een verhoging van de pensioenleeftijd. Maar eens aan de macht zorgden ze ervoor dat we allemaal minstens twee jaar langer moeten werken voor we met pensioen kunnen. Ze tekenden voor twee rondes antisociaal beleid.
BTB is vandaag de enige vakbondscentrale binnen het ABVV die groeit!
Wij krijgen al 15 jaar lang meer leden! En dat is geen toeval. Dat is omdat wij hard werken.
We lullen niet aan vergadertafels. We spenderen geen uren lang aan de punten en de komma’s van een verklaring. We leveren goeie diensten aan onze leden. En we gaan naar ze toe. We hebben goede eerstelijnsmedewerkers. Wij doen het, en we doen het goed! En we zullen het blijven doen.
En we gaan de baan op. Met roadshows op de haventerminals, de parkings, de logistieke hubs, … Als onze leden naar ons komen, dan helpen we ze. En als we ze onderweg ontmoeten, dan helpen we ze ook. We hebben dus van niemand lessen te krijgen. Noch van buiten de vakbond, maar zeker ook niet van binnen de vakbond.
Verder samenwerken met ABVV-Metaal.
We werken al enkele jaren samen met ABVV-Metaal, en ondertekenden in 2020 een samenwerkingsakkoord met hen. En dat gaat goed! We werken samen in de vorming van onze militanten, in de ontwikkeling van onze informaticaprogramma’s, in onze communicatie en de sociale media, … In enkele gewesten staan we op het punt om gemeenschappelijke propagandisten in te zetten voor onze campagne sociale verkiezingen.
BTB en ABVV-Metaal zijn samen een sterk team! Dat dit op de zenuwen werkt van sommige andere centrales is jammer voor hen, maar ze zullen ons niet uit elkaar kunnen spelen!
Daarom zullen we in de komende jaren nog beter doen. Koudwatervrees is een slechte raadgever. Het wordt echt tijd dat onze secretarissen rond de tafel gaan zitten en echt spreken over hoe we elkaar kunnen versterken. We kunnen honderden redenen verzinnen om het niet te doen. Maar er is één reden om het wel te doen: om onze leden beter te dienen!
De sociale verkiezingen van 2024 zullen we opnieuw winnen!
Ons congres is als het ware ook het startschot voor onze campagne sociale verkiezingen. En we hebben ambitie! We zijn er immers rotsvast van overtuigd dat we de sociale verkiezingen opnieuw zullen winnen. In 2020 werden we voor het eerst de grootste vakbond in de transportsector. Met een historische groei van 4% haalde BTB 46% marktaandeel.
Onze militanten en délégués hebben sindsdien hard gewerkt voor hun collega’s de laatste vier jaar: ze leverden ‘sterk werk’. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat ze daarvoor beloond zullen worden.
Want daar gaat het om: Sterk werk!
Frank Moreels
Voorzitter BTB
CONGRES 2023: Volle focus op de toekomst
Op 3 oktober 2023 staat er iets groots te gebeuren in Brussel: ons langverwachte statutaire congres. Een cruciaal moment waarop we terugblikken op onze inzet in de afgelopen jaren en vol enthousiasme vooruitkijken naar de toekomst.
Het kloppende hart van deze bijeenkomst? Het centrale thema van de dag: 'Let’s team up for Fair Transport'. Als vakbondsfamilie blijven we vastberaden om te strijden voor rechtvaardige loon- en arbeidsvoorwaarden in de transportsector, zowel hier bij ons als overal ter wereld.
In deze 'be motion' geven we je alvast een glimp van onze strategie. We zijn toegewijd aan het verdedigen van bestaande rechten en het creëren van nieuwe kansen.
Bij BTB staan we altijd vooraan in de strijd tegen de voortdurende uitdagingen in de transportsector, zowel nationaal als internationaal. We begrijpen dat de sector flexibiliteit nodig heeft, maar we stellen eerlijke prijzen vast via collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's) en zullen deze afdwingen door middel van onderhandelingen en acties. Digitalisering is onvermijdelijk, maar we zorgen ervoor dat dit hand in hand gaat met sociale vooruitgang. We bestrijden sociale dumping vanuit twee hoeken: duidelijke wetgeving voor iedereen en verantwoordelijkheid in de 'supply chain'. En laten we het niet vergeten: klimaatverandering treft ons allemaal, dus we zetten in op duurzame keuzes en een rechtvaardige klimaattransitie.
CONGRES 2023: Teamwork makes the dream work!
Achter elk succesvol congres schuilt een intense voorbereidingsperiode. Bij BTB begrijpen we dat syndicaal werk teamwork is, en dit geldt niet alleen voor het congres zelf, maar ook voor de voorbereiding ervan. Meer dan 300 toegewijde BTB-militanten en -délégues hadden zich verspreid over 9 locaties in het hele land om te overleggen, te discussiëren en zich voor te bereiden op het komende congres.
"We moeten blijven groeien om extra druk te kunnen blijven zetten."
"Hoe rechtser onze regering,
hoe minder rechten voor iedereen."
“Iedereen moet dezelfde kans krijgen om hun job te doen. Zonder seksisme, zonder racisme.”
Deze bijeenkomsten waren geen eenrichtingsverkeer, maar net levendige discussies met een overvloed aan meningen. De centrale vraag: Wat is belangrijk voor onze mensen? Het antwoord was duidelijk: BTB is één grote familie. We zijn er altijd, 24/7, en we zijn vastbesloten om steeds betere diensten te leveren aan onze leden. Dit betekent volop investeren in de jongere generatie en onze communicatie daarop afstemmen. We willen laten zien waarvoor we staan, wat we in het verleden hebben bereikt en waarvoor we nu vechten. Dit moet zowel offline als online gebeuren, om al onze doelgroepen te bereiken.
“We groeien vooral door onze dienstverlening en nieuwe services.”
“We moeten laten zien aan de wereld wat BTB allemaal doet.”
Sociale dumping en oneerlijke concurrentie baren ons grote zorgen. Onze transportarbeiders verdienen het om onder menswaardige omstandigheden te werken en eerlijk betaald te worden voor hun inzet. Op veiligheid mag geen bedrag geplakt worden, het moet primeren. We erkennen dat we goed bezig zijn, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. Er is altijd ruimte voor verbetering. We moeten ons voorbereiden op een samenleving die steeds rechtser wordt, en dat kunnen we alleen doen met de inzet van onze militanten en afgevaardigden. Niemand mag worden achtergelaten, want samen maken we echt het verschil. Samen zorgen we ervoor dat BTB blijft groeien en invloed blijft uitoefenen, als één sterk team. Voor fair transport.
Er wordt meer en meer van onze arbeiders verlangd, ze moeten langer en sneller werken. Dat kan niet.”
PHILIPPE LEMAIRE, TRANSPORTS PÏERRE HAINAUT
Met 'Da's sterk werk.' gaan we voor een campagne die samenhorigheid uitstraalt, maar ook trots op het goeie werk dat we doen en wat we bereiken. We kiezen voor een slogan die ons imago van de vakbond met ballen bevestigt. We laten onze stem horen en ons werk spreken.
Ben je tussen de 18 en 65 jaar oud en werk je al minstens 6 maanden in je bedrijf met een arbeids- of leercontract? Versterk dan ons straffe team en stel je kandidaat! Zo heb je de mogelijkheid om de belangen van je collega’s te behartigen en hun stem te versterken. Je kunt opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, veiligere werkomstandigheden en hogere lonen. Maak het verschil voor jouw collega’s en voor de toekomst. Ken je iemand die geknipt zou zijn of wil je zelf meewerken?
Kies voor BTB-ABVV. Da’s pas een sterke zet!
In deze video deelt voorzitter Frank Moreels de visie achter onze campagne, wat we willen bereiken en hoe jij een cruciale rol kunt spelen in het vormgeven van onze toekomst.
Een betere bescherming voor de slachtoffers van arbeidsongevallen. Geen toeslagen meer voor MRI- of CT-scans. Behandelingen voor borstkanker alleen nog in erkende borstklinieken. Het is maar een greep uit alle realisaties van minister Frank Vandenbroucke. Op welke realisaties is hij vooral trots? Hoe ervaart hij het contact met de vakbonden? En wat zijn zijn toekomstplannen? In deze editie geven we het woord aan minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke.
be motion: In welk breder plan passen de initiatieven zoals het verbod op toeslagen bij scans?
Frank Vandenbroucke: “Ik strijd voor een goede, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg. Het verbod op toeslagen bij scans in ziekenhuizen past daar volledig in. Er zijn regio’s in Vlaanderen waar je amper nog een ziekenhuis vindt waar een radioloog werkt aan de officiële tarieven. Het kan toch niet dat iemand naar het ziekenhuis moet voor een noodzakelijk onderzoek met een scanner en daar dan extra geld moet neerleggen? Dat moest aangepakt worden en ik ben blij dat de regering me daarin is gevolgd. Bij de borstklinieken draait het dan weer om kwaliteit. Uit cijfers blijkt dat mensen die worden behandeld in een erkende borstkliniek minder kans hebben om te overlijden. Ik wil dan ook dat mensen zich daar laten behandelen.”
be motion: Recent was er een overleg tussen u en sociale partners van fraudegevoelige sectoren rond sociale dumping. In welk kader vonden die gesprekken plaats?
FVDB: “Samen met mijn collega’s Dermagne, Clarinval en Gilkinet heb ik de voorbije 2 jaar regelmatig overlegd met de sociale partners van de transportsector. Dat gebeurde in het kader van de Plannen voor Eerlijke Concurrentie (PEC). Het zijn akkoorden tussen de sociale partners, de sociale inspectiediensten en de bevoegde ministers over concrete maatregelen om sociale fraude aan te pakken: de concurrentie moet eerlijk zijn! We hebben het bestaande PEC voor de transportsector geëvalueerd en op basis daarvan werken we nu aan een nieuw plan om fraude in de sector samen aan te pakken. We willen dit jaar nog een akkoord over dit plan.”
“Daarnaast hebben we in het SIOD-actieplan voor 2023 en 2024 het aantal gemeenschappelijke controles op sociale dumping verhoogd van 2000 naar 3000 per jaar: het gemeenschappelijke optreden met verschillende inspectiediensten verhoogt onze slagkracht aanzienlijk.
"Vakbonden moeten stérk zijn. Het overleg met vakbonden zorgt niet alleen voor draagvlak, het zorgt voor bétere beslissingen."
Het zijn tenslotte vaak complexe fraudefenomenen die we alleen krachtig kunnen aanpakken door multidisciplinaire samenwerking tussen inspectiediensten Het actieplan voorziet ook 1500 specifieke SIOD-controles in de transportsector.”
“Er moeten natuurlijk voldoende mensen en middelen zijn om die controles te doen. Daarom heb ik bij elke begrotingsronde meer sociale inspecteurs geëist. Met succes. Tijdens deze legislatuur hebben we middelen voorzien om 226 nieuwe sociale inspecteurs aan te werven.”
“In 2024 zit België de Europese Unie voor. We zullen daarbij bijzondere aandacht vragen voor de Europese Arbeidsautoriteit (European Labour Authority of ELA in het Engels). In de strijd tegen grensoverschrijdende sociale fraude moet ELA de samenwerking tussen de lidstaten versterken, onder andere door meer gezamenlijke inspecties te lanceren.”
be motion: Hoe ervaart u het contact met de vakbonden en welke rol ziet u voor de vakbonden?
FVDB: “Vakbonden zijn essentieel in onze samenleving. Ook al zal je als minister soms een meningsverschil hebben met vakbonden, ze moeten er zijn en ze moeten hun rol kunnen spelen. Meer zelfs: ze moeten stérk zijn. Het overleg met vakbonden zorgt niet alleen voor draagvlak, het zorgt voor bétere beslissingen.”
“Met Vooruit kijken we kritisch naar de manier waarop de regering-Michel geprutst heeft aan de loonnormwet. Helaas hadden we bij de vorming van de regering geen akkoord over wat daarmee moest gebeuren. Maar ik ben blij dat we met deze regering de actie van de vakbond voor hogere minimumlonen hebben gesteund. Zo zijn niet alleen de minimumlonen verhoogd, ook de belastingen en bijdragen die wegen op de allerlaagste lonen zijn verminderd. En volgend jaar en in 2026 zullen de minimumlonen nog verder verhoogd worden. Wat voor ons heel vanzelfsprekend is, maar niet voor onze liberale regeringspartners en de N-VA-oppositie: we hebben de loonindexering onverkort verdedigd. Een groot verschil met de vorige coalitie!”
be motion: Op welke verwezenlijking bent u het meest trots?
FVDB: “Persoonlijk vind ik mijn hervorming in de geestelijke gezondheidszorg misschien wel het belangrijkste. Ik wil dat mensen, jong en oud, die zich niet goed voelen in hun vel, snel de weg vinden naar hulp. We hebben daarom massaal geïnvesteerd in de geestelijke gezondheidszorg. We hebben het aanbod van geconventioneerde psychologen drastisch uitgebreid, en financiële drempels aangepakt. Zo is bijvoorbeeld de eerste sessie bij een geconventioneerde psycholoog gratis. Op die manier hopen we dat veel meer mensen de stap zetten naar hulp als die nodig is.”
“De COVID-pandemie heeft duidelijk gemaakt dat we moeten investeren én hervormen in onze gezondheidszorg. Dat zijn we ook aan het doen. Om hervormingen helemaal tot een goed einde te brengen, heb je 2 legislaturen nodig. Daarom doe ik er graag nog vijf jaar bij … maar dat hangt natuurlijk af van hoe de kaarten gelegd worden bij de volgende verkiezingen. En dan is het eerst aan Conner.”
be motion: Ondanks alle strubbelingen in de Vivaldiregering blijft uw beleid toch op koers. Wat is uw geheim?
FVDB: “Mijn geheim? Dat heb ik eigenlijk niet. Om als politicus dingen vooruit te doen gaan, moet je bijzaken onderscheiden van hoofdzaken. En aan die hoofdzaken moet je werken en nog eens werken. (lacht)”
In het kader van internationale solidariteit heeft BTB samen met de overkoepelende transportfederatie ITF (International Transport Worker’s Federation) het project “De dokwerkers- en truckersvakbonden in Abidjan versterken“ opgezet.
We werken hiervoor dan ook samen met vijf plaatselijke vakbonden, twee die de havenarbeiders vertegenwoordigen en drie vakbonden die de belangen van de vrachtwagenchauffeurs verdedigen.
Dit project, dat loopt van 2022 tot 2027, heeft tot doel om de vakbonden van havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs in de Ivoriaanse havenstad meer syndicale slagkracht te bezorgen. Om hen te versterken op het vlak van leiderschap, organiseren, onderhandelen en campagne voeren. Het versterken en promoten van ‘decent work’ door zowel de werk- als de leefomstandigheden te verbeteren (door middel van sociale dialoog om vakbondsrechten, jobcreatie en sociale bescherming te verbeteren).
Dat het nodig is om de werkomstandigheden te verbeteren werd pijnlijk duidelijk tijdens een bezoek aan de haven van Abidjan, waar havenarbeiders, behalve op de containerterminal, geen aangepaste werkkledij krijgen. Op teenslippers of zelfs blootvoets, met een oude T-shirt en short en in het beste geval een fluovestje voeren zij hun dagtaak uit. Word je ziek of is er geen werk, dan heb je ook geen loon, zo simpel is het.
Met de vrachtwagenchauffeurs is het niet veel beter gesteld. Hun meest voorkomende klacht is het gebrek aan parkings waar zij, terwijl zij wachten op de nodige vervoersdocumenten, de dagen en nachten veilig kunnen doorbrengen. Dat is een probleem dat wij hier in Europa ook goed kennen. Alleen kan het in Abidjan gemakkelijk tot een week duren eer de goederen zijn ingeklaard. En zijn de parkings toch nog wel in een andere staat dan bij ons: lees wat aangestampte rode aarde, in het beste geval één toilet en over douches wordt er al helemaal niet gesproken. Ook de aanhoudende ‘tracasseries’ onder de weg (zowel van douanebeambten, politieagenten als van andere weggebruikers of overvallers) liggen hen zwaar op de maag.
Deze vakbonden kunnen dus gerust een duwtje in de rug gebruiken om hen sterker te maken, zodat zij beter kunnen opkomen voor de rechten van hun leden.
In de loop van de vijf jaar waarover het project gespreid is zullen voor zowel de vakbondsleiding als de vakbondsmilitanten ‘study circles’ worden georganiseerd over verschillende thema’s zoals onderhandelen, leiderschapseigenschappen, campagne voeren, ledenwerving, communicatie en ‘deftig werk’.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat onze projectpartners, zowel voor wat de dockers als voor wat de truckchauffeurs betreft, van dit project een groot succes zullen maken.
Naar aanleiding van de steeds vaker voorkomende agressiegevallen tegen buschauffeurs van De Lijn, Tec en MIVB hebben BTB en ACOD TBM de handen in elkaar geslagen om een campagne op poten te zetten waarmee we de passagiers willen sensibiliseren rond deze problematiek maar ook de chauffeurs een hart onder de riem willen steken met een ‘Stop de agressie’-armbandje.
We vragen de passagiers om begrip te tonen voor de buschauffeurs, mensen die agressief gedrag vertonen hierop aan te spreken en onze petitie te tekenen. Aan de chauffeurs vragen we het armbandje te dragen als symbool van solidariteit en een oproep tot actie aan de verschillende openbaarvervoermaatschappijen, werkgevers en de beleidsmakers.
De komende weken zal BTB verder, samen met ACOD, verschillende stations en ‘beruchte’ buslijnen bezoeken om de passagiers en de buschauffeurs te informeren over onze campagne.
Op die manier willen we de krachten bundelen en een krachtige boodschap sturen naar de samenleving, werkgevers, autoriteiten en de daders. We eisen een veilige werkomgeving en een einde aan de agressie waarmee de buschauffeurs geconfronteerd worden. Geen enkele buschauffeur zou ooit bevreesd mogen zijn om naar zijn of haar werk te gaan.
Samen maken we het verschil, samen zeggen we NEEN tegen agressie!
Elke eerste zaterdag van september markeert een belangrijke dag op de kalender van de zeevaartgemeenschap en de BTB. Op deze dag eren we de dappere zeevarenden die hun leven hebben gegeven, zowel tijdens oorlogen als in hun dagelijkse werk. De Dag der Zeelieden is een gedenkwaardige gelegenheid om onze dankbaarheid te tonen voor hun opoffering en toewijding.
Een traditie van herdenken
Jaarlijks verzamelt de BTB zich om hulde te brengen aan deze helden van de zee. Het monument, gelegen aan de Tavernierskaai 3 te Antwerpen, is het centrale punt van samenkomst. Hier leggen we bloemen neer als een teken van respect en waardering voor degenen die hun leven waagden om anderen te dienen. Het herinnert ons eraan dat de zeevarenden, of ze nu op handelsschepen, vissersboten of marineschepen dienden, moedige individuen waren die cruciaal werk verrichtten om onze samenleving te voeden, te beschermen en te verbinden.
Met de Vakgroep BTB Haven trekken we regelmatig de weg op met onze opvallende mobilhome. Waarom?
Om gezellig bij een drankje bij te praten, om de vinger aan de pols te houden en te luisteren naar wat er speelt, en indien nodig, direct actie te ondernemen. Dat is de essentie van BTB - we blijven niet afwachten maar handelen proactief.
Op 14 september waren we te gast op kaai K1333 AET. Wie weet zijn we binnenkort bij jou in de buurt, dus aarzel niet om langs te komen.
4-8 september 2023
De BTB-bestendig afgevaardigden gingen op 5 september mee aan boord met de BTB-ITF inspectors. Dit in het kader van Flag of Convenience oftewel ‘de goedkope vlaggen’. Een goedkope vlag verwijst naar een bedenkelijke situatie waarin het schip geregistreerd staat in een ander land dan het land waar de eigenaar van het schip woont of staatsburger is. Eigenaars doen dit vaak om veiligheidsnormen te omzeilen of belastingen te vermijden.
Samen strijden we voor betere leef- en werkomstandigheden voor de bemanning, zeker op dit soort schepen.
5 juli 2023
Uit naam van het samenwerkingsproject van BTB-ABVV en de Dock Workers Union of Kenia overhandigden we met trots een t-shirt aan de Belgische minister van samenwerking, Caroline Gennez. Er wordt in Kenia samengewerkt - met steun van het Belgische samenwerkingsprogramma - rond onderwijs, aidspreventie, gendergelijkheid, ... en het bevorderen van sociale dialoog en collectieve onderhandelingen.
7 september 2023
Op donderdag 7 september brachten we een bezoek aan de schoolbuschauffeurs bij de schoolbushub Blaarmeerse in Gent. Tijdens een informeel koffiemoment hebben we met de chauffeurs gesproken en gepolst naar hun ervaringen en zorgen. Het was een waardevolle gelegenheid om in contact te blijven met de chauffeurs en te luisteren naar hun perspectieven.